Tuesday, 12 April 2011

tipah tertipu lagi.. bagaimana cara utk selamatkan tipah dari tertipu lg..:)

MENGENALI SANG PENIPU

Teknik-teknik di bawah akan menunjukkan bagaimana untuk men...gesan sekiranya anda sedang ditipu. Teknik-teknik ini telah digunakan oleh agensi-agensi kerajaan untuk tujuan soal siasat. Ianya juga boleh digunakan dalam komunikasi dan situasi bisnes untuk mengelak dari penipuan. Ia juga boleh digunakan oleh anda untuk mengelakkan diri anda dari ditipu.

Petunjuk-petunjuk Penipuan

Untuk menggunakan petunjuk-petunjuk di bawah dengan berkesan, adalah berguna sekiranya anda mengetahui bahasa badan biasa bagi ‘suspek’ anda.

1. Sentuhan pada wajah – Penipu atau pelakon biasanya akan menyentuh bahagian bawah muka mereka, seperti menggaru-garu hidung, menyentuh bibir atau dagu mereka. Ini adalah satu naluri semulajadi manusia, seperti mana seorang kanak-kanak menutup mereka apabila mereka menipu, hanya ia telah berkembang dengan usia kepada satu perbuatan yang tidak begitu ketara.

2. Tapak tangan – Penipu atau pelakon selalunya cuba menyembunyikan tangan mereka. Ini juga satu tindakan semulajadi. Tangan di belakang badan atau di dalam poket adalah satu petunjuk.

3. Pergerakan mata – Mata seseorang yang tidak jujur akan bergerak-gerak banyak ke sana ke sini bagi mengelakkan pandangan anda. Bagaimanapun, merenung mata anda terlalu lama juga adalah satu isyarat kepada satu penipuan. Ini berlaku kerana penipu atau pelakon berkenaan telah menyedari bahawa pergerakan mata mereka adalah satu isyarat penipuan dan mereka cuba mengawalnya.

4. Pergerakan – Ekspresi diri biasanya kaku. Mereka yang menipu atau berlakon akan kurang menggerakkan tangan mereka dan menggunakan ruang yang sedikit. Semua perbuatan fizikal mereka biasanya akan menggunakan ruang yang lebih sedikit berbanding dengan keadaan biasa.

5. Topik percakapan – Seorang penipu akan selalu menukar-nukar topik percakapan, penipu berasa selesa bertukar topik dengan harapan penipuannya telah dipercayai. Jika jujur, seseorang akan rasa pelik mengapa topik yang serius tadi telah berubah. Dia (seorang yang jujur) akan mengetepikan perubahan topik itu dan menyambung perbualan asal.

6. Mengelak dari jawapan langsung – Penipu kadang-kadang memberikan jawapan yang boleh diputar-belit dari memberi jawapan langsung. Ini membolehkan mereka mengelak dari menipu lagi dengan tidak membuat jawapan yang berbentuk pengakuan. Dengan berbuat demikian, ia memberi mereka kemungkinan kembali kepada jawapan mereka dan mengubahnya.

7. Anak mata – Anak mata biasanya akan membesar apabila menipu atau berlakon; ini kerana tindak balas badan yang membebaskan hormone adrenalin semasa keadaan menipu. Perkara ini bergantung kepada tahap penipuan yang dibuat. Penipuan yang kecil atau helah kecil tidak akan memberi kesan ini.

8. Ekspresi diri – Ekspresi diri hanya terhad kepada bahagian mulut sahaja, contohnya, jika seorang penipu cuba senyum, dia hanya akan menggunakan otot-otot tertentu berbanding senyuman semulajadi yang menggunakan otot-otot dari seluruh wajah.

9. Penggunaan objek – Penipu akan bermain-main dengan barang milik mereka seperti beg tangan, gelang tangan, telefon bimbit atau rambut mereka sendiri. Mereka juga akan meletakkan objek penghalang antara diri mereka dan orang yang bercakap dengan mereka, selalunya dengan benda yang seringkas secawan kopi. Ini satu cara bawah sedar untuk cuba membenteng diri mereka untuk mengurangkan tekanan semasa menipu.

10. Nada suara – Nada suara seorang penipu biasanya tidak konsisten dengan pergerakan atau percakapannya.

11. Sindiran – Mereka yang tidak jujur selalu menggunakan sindiran apabila menjawab pertuduhan.

12. Tidak masuk akal – Kata-kata penipu selalunya tidak masuk akal dan percakapan mereka jadi tunggang langgang. Ini kerana otak penipu berkenaan sedang bertungkus lumus mencari jawapan menyebabkan kata-kata mereka jadi berbelit-belit dan tunggang langgang.

13. Cara berdiri atau duduk – Mereka yang menipu atau berlakon biasanya berasa tidak selesa berdiri atau duduk setentang dengan orang yang ditipu. Mereka mungkin mengelak dari duduk atau berdiri dengan keadaan bahu mereka (kedua-dua bahu kiri dan kanan) setentang dengan bahu anda. Sebaliknya mereka akan cuba berdiri atau duduk sedikit mengiring atau tidak setentang dengan anda.

14. Terlalu banyak butiran – Orang yang tidak jujur akan menambahkan butiran-butiran yang tidak berkaitan kepada perbualan, sebagai satu cubaan untuk mengambil hati orang yang lawan bercakap dengannya.

15. Bersifat defensif – Orang yang bersalah biasanya menjadi defensif pada saat pertama dituduh manakala orang yang jujur akan menjadi marah (ofensif) apabila dituduh.

Adalah penting untuk diketahui bahawa sekiranya anda hanya dapati satu petunjuk sahaja ia tidak memberi isyarat bahawa ia adalah satu penipuan. Anda perlu melihat pada beberapa petunjuk yang konsisten yang berlaku sejajar, atau kombinasi petunjuk-petunjuk yang berlaku serentak dalam satu tempoh masa yang pendek

Friday, 11 March 2011

aku masih mencari..

   


    alhamdulillah pada waktu ini aku masih bernyawa.. setiap hembusan nafas aku rasai.. dan setiap waktu aku mula mencari... hmm.. sunyinya hari nie.. hujan x berhenti henti turun... nasib baik hari ni hari jumaat.. taklah bz sangat.. huhu.. apa agaknya mak dan ayah aku buat kat kampung?.. sekali sekala aku cuba call n tanya khabar berita.. alhamdulillah diorang sihat.. cuma ayah kurang sihat sikit... biasalah umur da 70an.. aku pula anak bongsu dari sepuluh beradik.. yang lain semua x balik sebab masing2 ada tanggungjawab sendiri.. kini aku pula pikul tanggungjawab mereka menjadi seorang pelajar.. hm... x sabar rasanya untuk menjadi seperti mereka... ada kereta besar, rumah besar, tp aku xnakla bini besar.. hhuhu..

    aku masih lagi mencari sesuatu... untuk aku isi kekosongan dalam diriku ini.. agaknya mana dtgnya nyawa kita ni?.. bahaya jika terlalu fikir jauh.. takut nanti menjadi sesat.. sebab apa yang terjadi itu adalah rahsia allah s.w.t.. cuma aku nikmati setiap hembusan ku ini... hmm.. kalau tarik nafas tapi x hembus2 mesti aku x bernyawa lagi.. tp kalau hembus nafas x tarik2 lagi pun sama juga.. wallahualam... adakah itu jawapannya? sama2 kita kaji ciptaan allah s.w.t.. setiap manusia telah di anugerahkan akal fikiran.. untuk menikmati dan berfikir kebesaran ciptaan allah.. aku bersyukur di atas setiap anugerah yang diberikan..

   hari semakin jauh.. umur semakin dewasa, tanggungjawab semakin berat.. itulah yang aku pernah dengar di bibir abang dan kakak ku.. kini mula aku sedari apa yang mereka katakan... agaknya bukan mudah untuk menjadi insan yang berjaya untuk pikul tanggungjawab sehingga akhir hayat.. ia bermula dari rentetan hidup kita sewaktu usia dahulu.. dari kita merangkak, berjalan, kemudian boleh berlari... dari kita lihat, kita capai, kemudian kita lontar sejauh jauhnya ke angkasa.. itulah ilmu yang di maksudkan...  aku bersyukur kerana dari kecil aku ada mereka menjadi cikgu aku.. menjadi teman aku.. tapi bagaimana pula insan lain? ada yang yatim piatu sewaktu kecil.. ada yang terbiar... ada yang bersendirian anak tunggal tanpa adik beradik lain... hmm.. mula aku teringat pada kawan aku di kampung... biasa anak tunggal ni jenis menyombong.. manja ngn mak bapak sahaja.. apa2 pun semua suruh mak bapak dia.. x pandai nak berdikari.. lain dari tanggapan aku.. kawan aku pulak lain.. aku kagum dengan semangat dia... dia baik.. aku selalu datang rumah dia lepak2... dia terlalu pandai untuk berdikari.. kadang2 bila aku ada masalah, dia seperti ariel tv.. dapat cari siaran dalam otak aku ni.. wow... tp aku paling x suka kat org yang x pandai nak bercampur dengan orang lain.. sellfish.. apalah salahnya kalau ada kawan yang memberi nasihat, memberi pengalaman.. walaupun kita x suka pendapat dia, tapi cubalah hormati air liur dia.. bukan dia maki pun.. lagipun x salah kalau berpura pura jadi baik.. huhu.. tapi jangan jadi macam ''sonot''.. huhu..

     apa dia? ''sonot'' tu apa? oh.. bagi aku, sonot tu gelaran pada seorang teman.. aku pun x faham apa motif dia bila bercerita... bila aku bercerita sesuatu, mesti dia ada cerita lagi best dari aku.. bila aku main teka teki kat dia, mesti dia x dapat jawab, lepas tu dia akan tanya teka teki aku balik dekat aku.. pergh... fedup betol!!..
tapi, apa2 pun dia tetap best!! dia pandai masak, kalau aku tensyen dia akan hiburkan aku.. senang cerita bila dia xda kat rumah mcm dah xda warna warni.. penghibur hati.. dah xda dengar bunyi orang bertumbuk.. hehe.. agak kasar kami bergurau.. sonot2.... semoga kau menjadi insan yang selalu diberkati.. amin..

    hmm.. sedar x sedar dah petang rupanya.. aku mula berfikir... petang ni nak masak apa ek yang best2... nak harapkan sonot masih belum balik lagi.. oh lupa nak cakap. sonot kerja tiap hari.. dalam rumah cuma aku sorang saja student.. yang lain semua da kerja.. ada jadi lecturer, designer, dan technician.. terpaksalah aku mengalah.. aku akan masak yang sedap2 untuk korang k.. dalam family aku boleh dikatakan semua anak lelaki power memasak.. tp yang perempuan pun apa kurangnya.. cuma aku x leh blah kalau duk rumah dengan mereka.. entahla.. nak kata segan pun ye.. nak kata malu dah besar.. tp aku suka sebenarnya jalan2 dengan mereka... em.. mungkin sebab aku anak bongsu agaknya.. sampai aku di cop ''anak manja''... aku x suka!!! aku x suka!! huhu... apalah masalahnye ni.. aku mula panjangkan langkah untuk berlari jauh2.. aku nak rasa hidup tanpa mereka.. oh.. sungguh sunyi hidupku.. hidupku tiada teman.. kini bila aku kembali segalanya sudah berubah... adakah mereka rindukan aku seperti seorang adik... benar... aku terlalu rindukan mereka.. tapi mereka senyap seribu bahasa.. seolah olah x merestui pemergian aku.... akhirnya teruntai kata dari bibir.. mak.. ayah.. maafkan wan.. akak.. abang.. wan budak jahat.. banyak wat salah kat korang.. aled, omar,ika,nabila.. maafkan poksu.. sebab berkasar suara dengan ibu korang.. aku masih mencari apa yang tidak lengkap dalam diriku ini... x cukup untuk aku berlari.. puas tempat aku pergi..... masih belum temui... akhirnya.. aku sayangkan mereka selama lamanya... hmm.. biasalah kita manusia.. kadang2 lupa untuk menghargai seseorang yang ada bersama kita.. tp bila kita berjauhan dan kehilangan dengan seseorg itu.. kita akan menangis dan akan merindui seseorang itu.... jadi, hargailah setiap apa yang di anugerahkan sebelum kita terlewat kembali untuk melihat.. menyentuh.. dan merasai saat bahagia kita... sebab kita xkn tahu siapa yang sebenar benarnya menyayangi diri kita ini... aku masih lagi mencari.........

    sungguh lama menunggu.. bila agaknya nak graduate.. aku dah biasa dah dengan repeat2 nie.. dah x heran... tp betullah orang cakap.. belajar kalau x merasai gagal mungkin terlalu sikit pengalaman.. yess!!! kegagalan itulah pengalaman!! menaikkan semangat aku untuk melawan balik kegagalan.. melawan balik dengan setiap repeater!! macam main game.. tp ini adalah realiti.. bukan ilusi,,... jatuh bukan bererti mati.. kalah bukan bererti mengalah.. xda bodoh.. xda pandai.. cuma malas dan rajin... hmm.. kadang2 terlewat bangun pagi.. kadang2 mengantuk di bilik kuliah... motor abis minyaklah.. itulah.. inilah... hmm.. sampai bila nk jadi macam ni..... jgnlah buat perangai lagi ridhuan.. awak tu dah semakin besar... hmm.. baiklah... aku bukan yang terbaik.. tapi aku akan cuba menjadi yang terbaik suatu hari nanti.. menjadi seorang jurutera... dan berjaya.... thanks untuk semua teman seperjuanganku.... aku bersyukur adanya kamu... aku dah x bangun lambat lagi.. minyak motor aku sentiasa full... dan aku x sunyi dengan kamu.. cuma satu belum aku buktikan.. final exam.. hmm...... rindunya kat kamu...XXD

kasihi wanita itu...





1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit,maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.

7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan orang yang takutkan Allah, akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka, barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

10. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah, "Suaminya." "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah, "Ibunya".

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.

19. Daripada Aisyah r.a. Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

"Jadi, janganlah sesekali kita merasa lemah. Wanitalah sebenarnya yang membuat seseorang lelaki itu kuat. Itulah salah satu sebab mengapa Nabi meletakkan wanita setaraf pada lelaki dan tidak lebih rendah. Buat renungan kita semua......"

Wednesday, 9 March 2011

engineer... oh! engineer!!!.....XXD

Mengapa anda kaum perempuan perlu berkahwin dengan seorang Jurutera@Engineer berbanding graduan dari bidang Undang-Undang, Pentadbiran, Seni atau Perubatan?Disini terdapat 3 fakta kukuh yang menyokong pernyataan tersebut.


1-Kehidupan yang lebih terjamin
Seorang engineer bakal menyediakan kehidupan yang terjamin kepada anda.Pada umur 27 tahun, seorang jurutera mungkin sudah mempunyai pekerjaan yang terhormat, stabil dan mempunyai pendapatan yang tinggi untuk memiliki kereta , melabur, kehidupan yang selesa, berkahwin dan juga membeli sebuah rumah.
Manakala
-Lulusan undang-undang masih bekerja sebagai apprentice di firma-firma guaman
-Sebahagian lulusan pentadbiran baru sahaja gagal dalam rancangan perniagaan mereka yang pertama
-Lulusan seni masih mencari pekerjaan
-Lulusan sekolah perubatan masih menjadi doktor pelatih di hospital-hospital

2-Kegigihan yang tinggi
Seorang teman lelaki yang bergelar engineer akan memperuntukkan jumlah masa dan usaha yang tidak terjangkau banyaknya untuk memahami anda.Ini kerana seorang engineer sangat bekerja keras untuk memahami pekerjaan mereka.Semestinya mereka akan berusaha keras untuk memahami diri anda juga seperti memahami pekerjaan mereka jika mereka percaya anda-adalah satu-satunya insan yang istimewa dalam hidup mereka.Jika mereka tidak memahami diri anda pada mulanya, mereka akan terus berusaha.Jika mereka masih tidak faham, mereka akan mencari kaedah yang tepat untuk membuatkan anda gembira.Sebagai contoh (membeli cincin berlian=satu minggu kebahagian).Jika mereka telah menemui formula rahsia tersebut, mereka akan terus mengulanginya hingga menepati hasil yang dikehendaki.

Berbeza dengan:-
-peguam yang akan sentiasa berdebat dengan anda
-graduan pengurusan yang akan mengawal perbelanjaan anda
-graduan seni yang akan mengubah penampilan anda
-graduan perubatan yang akan menjadikan anda seperti nurse di hospital

Sangat mudah untuk engineer menjadikan anda satu-satunya insan yang mereka sayangi dalam hidup mereka umpama anda salah satu daripada projek mereka dan mereka akan tersangkut pada anda selamanya.

3-Seorang teman lelaki yang bergelar Engineer tidak akan mengkhianati kepercayaan anda

Buktinya:-
-para peguam mungkin akan berbohong kepada anda
-seorang graduan pentadbiran mungkin akan menipu wang anda
-seorang graduan seni adalah seorang penggoda
-seorang doktor mungkin hanya melihat anda seperti seorang mayat

Teman lelaki bergelar engineer terlalu sibuk untuk mempunyai hubungan istimewa lain dan jika ada, mereka akan terlalu bodoh untuk berbohong kepada anda.Oleh itu, seorang engineer ialah the most secure boyfriend yang anda pernah temui,cukup kaya dan akan tetap mencuba untuk memahami dan menyenangkan anda, tiada masa untuk mempunyai hubungan istimewa lain dan terlalu bodoh untuk berbohong.mereka juga sangat cool berbanding orang lain..
hehehehe....XXD



jika berhutang..

andainya kamu berhutang, pastikan kamu peka terhadap org y kamu berhutang..
anda tidak perlu berasa gelisah kerana sesuatu rezeki itu pasti terbuka bg org y ikhlas.. 
disini saya ingin berkongsi sepotong doa ketika kita berhutang.. 


''Ya Allah, cukupkanlah aku dengan segala perkara yang telah Engkau halalkan daripada segala perkara yang telah Engkau haramkan. Kayakanlah aku dengan kelebihan Engkau daripada meminta kepada orang lain.

Ya Allah, aku berlindung denganMu dari ditimpa kesusahan dan kedukaan, dari kelemahan dan kemalasan, dari kedekut dan perasaan takut dan dari desakan hutang dan paksaan orang...''



kesabaran itu amatla penting bg dalam diri kita.. kerana, org yang sabar itu jiwanya seperti air yang tenang mengalir lembut.. sentiasa beringat dan org yang sabar ini selalu berjaya insya'allah.. harusla kita menjadi seorang yang jujur dan amanah di setiap perbuatan bagi mendapatkan kepercayaan antara kita.. di harapkan segala hutang dapat di langsaikan dengan tenang dan aman. oleh itu, memberi bantuan kepada yang memerlukan adalah amanah.. memberi dengan keikhlasan adalah sedekah...XXD



pondok kecil?

بسم الله الرحمن الرحيم


assalammualaikum..
di hari yang indah dan ceria ini, akhirnya terlaksana sudah blog yang dinanti nantikan... blog ini menceritakan rentetan hidup, luahan hati, segala perasaan, pengalaman, dan kehidupan... senang cerita blog serbaguna.. emmm... mesti tertanya tanya kenapa nama blog ni ''pondok kecil''.... pondok kecil bagi saya melambangkan tempat waktu saya kecil dahulu selalu pergi... pondok ini di bina bersama rakan2 bagi mencari ilham, meluahkan perasaan, dan menenangkan fikiran.. pada zaman serba canggih ini, nak pergi main pondok2 pun dah x seronok.. sebab semuanya di hujung jari... lagipun takut digelar ''orang gila''.. yela... umur pun da makin meningkat, tapi masih bermain pondok lagi... maka disebabkan itulah terhasilnya blog ini.. huhu. pondok juga melambangkan tempat untuk mencari ilmu pada waktu dahulu.. cuma saiz dia kecil.. ibarat ''kecil2 berisi, tp byk kegunaannya''. jadi, sama2la kita berkongsi cerita, pengalaman dan segalanya utk dijadikan panduan dan cahaya..XXD

dipondok kecil di pantai ombak
berbuih putih beralun-alun

disuatu hari ayah berkata
jaga adik mu ayahkan pergi jauh
ku pandang wajah ayah dahinya ku cium
air mata mengalir hatiku pilu

diam-diamlah sayang jangan menangis 
doakan ayah semoga diterima
diam adik ku sayang jangan menangis
andai ayah gugur doakan dia syahid

selamat berjuangan ayah tercinta
kau pergi dulu ayah ke medan juang
ku iringi doa moga berjaya
beroleh kemenangan demi agama Islam

wahai abang ku kemana 
ayah ku sayang ayah ku cinta ayah 

duhai adik ku sayang jangan bersedih 
ayah mu pergi menyambut seruan Ilahi
tapi ingatlah adik ku pesanan ayah
berjuangan dan berkorban walau dimana jua

pada Mu Tuhan aku bermohon 
dosa ayah ku minta diampunkan
berilah rahmat bantulah dia 
untuk menegakkan agama Islam