Friday, 11 March 2011

aku masih mencari..

   


    alhamdulillah pada waktu ini aku masih bernyawa.. setiap hembusan nafas aku rasai.. dan setiap waktu aku mula mencari... hmm.. sunyinya hari nie.. hujan x berhenti henti turun... nasib baik hari ni hari jumaat.. taklah bz sangat.. huhu.. apa agaknya mak dan ayah aku buat kat kampung?.. sekali sekala aku cuba call n tanya khabar berita.. alhamdulillah diorang sihat.. cuma ayah kurang sihat sikit... biasalah umur da 70an.. aku pula anak bongsu dari sepuluh beradik.. yang lain semua x balik sebab masing2 ada tanggungjawab sendiri.. kini aku pula pikul tanggungjawab mereka menjadi seorang pelajar.. hm... x sabar rasanya untuk menjadi seperti mereka... ada kereta besar, rumah besar, tp aku xnakla bini besar.. hhuhu..

    aku masih lagi mencari sesuatu... untuk aku isi kekosongan dalam diriku ini.. agaknya mana dtgnya nyawa kita ni?.. bahaya jika terlalu fikir jauh.. takut nanti menjadi sesat.. sebab apa yang terjadi itu adalah rahsia allah s.w.t.. cuma aku nikmati setiap hembusan ku ini... hmm.. kalau tarik nafas tapi x hembus2 mesti aku x bernyawa lagi.. tp kalau hembus nafas x tarik2 lagi pun sama juga.. wallahualam... adakah itu jawapannya? sama2 kita kaji ciptaan allah s.w.t.. setiap manusia telah di anugerahkan akal fikiran.. untuk menikmati dan berfikir kebesaran ciptaan allah.. aku bersyukur di atas setiap anugerah yang diberikan..

   hari semakin jauh.. umur semakin dewasa, tanggungjawab semakin berat.. itulah yang aku pernah dengar di bibir abang dan kakak ku.. kini mula aku sedari apa yang mereka katakan... agaknya bukan mudah untuk menjadi insan yang berjaya untuk pikul tanggungjawab sehingga akhir hayat.. ia bermula dari rentetan hidup kita sewaktu usia dahulu.. dari kita merangkak, berjalan, kemudian boleh berlari... dari kita lihat, kita capai, kemudian kita lontar sejauh jauhnya ke angkasa.. itulah ilmu yang di maksudkan...  aku bersyukur kerana dari kecil aku ada mereka menjadi cikgu aku.. menjadi teman aku.. tapi bagaimana pula insan lain? ada yang yatim piatu sewaktu kecil.. ada yang terbiar... ada yang bersendirian anak tunggal tanpa adik beradik lain... hmm.. mula aku teringat pada kawan aku di kampung... biasa anak tunggal ni jenis menyombong.. manja ngn mak bapak sahaja.. apa2 pun semua suruh mak bapak dia.. x pandai nak berdikari.. lain dari tanggapan aku.. kawan aku pulak lain.. aku kagum dengan semangat dia... dia baik.. aku selalu datang rumah dia lepak2... dia terlalu pandai untuk berdikari.. kadang2 bila aku ada masalah, dia seperti ariel tv.. dapat cari siaran dalam otak aku ni.. wow... tp aku paling x suka kat org yang x pandai nak bercampur dengan orang lain.. sellfish.. apalah salahnya kalau ada kawan yang memberi nasihat, memberi pengalaman.. walaupun kita x suka pendapat dia, tapi cubalah hormati air liur dia.. bukan dia maki pun.. lagipun x salah kalau berpura pura jadi baik.. huhu.. tapi jangan jadi macam ''sonot''.. huhu..

     apa dia? ''sonot'' tu apa? oh.. bagi aku, sonot tu gelaran pada seorang teman.. aku pun x faham apa motif dia bila bercerita... bila aku bercerita sesuatu, mesti dia ada cerita lagi best dari aku.. bila aku main teka teki kat dia, mesti dia x dapat jawab, lepas tu dia akan tanya teka teki aku balik dekat aku.. pergh... fedup betol!!..
tapi, apa2 pun dia tetap best!! dia pandai masak, kalau aku tensyen dia akan hiburkan aku.. senang cerita bila dia xda kat rumah mcm dah xda warna warni.. penghibur hati.. dah xda dengar bunyi orang bertumbuk.. hehe.. agak kasar kami bergurau.. sonot2.... semoga kau menjadi insan yang selalu diberkati.. amin..

    hmm.. sedar x sedar dah petang rupanya.. aku mula berfikir... petang ni nak masak apa ek yang best2... nak harapkan sonot masih belum balik lagi.. oh lupa nak cakap. sonot kerja tiap hari.. dalam rumah cuma aku sorang saja student.. yang lain semua da kerja.. ada jadi lecturer, designer, dan technician.. terpaksalah aku mengalah.. aku akan masak yang sedap2 untuk korang k.. dalam family aku boleh dikatakan semua anak lelaki power memasak.. tp yang perempuan pun apa kurangnya.. cuma aku x leh blah kalau duk rumah dengan mereka.. entahla.. nak kata segan pun ye.. nak kata malu dah besar.. tp aku suka sebenarnya jalan2 dengan mereka... em.. mungkin sebab aku anak bongsu agaknya.. sampai aku di cop ''anak manja''... aku x suka!!! aku x suka!! huhu... apalah masalahnye ni.. aku mula panjangkan langkah untuk berlari jauh2.. aku nak rasa hidup tanpa mereka.. oh.. sungguh sunyi hidupku.. hidupku tiada teman.. kini bila aku kembali segalanya sudah berubah... adakah mereka rindukan aku seperti seorang adik... benar... aku terlalu rindukan mereka.. tapi mereka senyap seribu bahasa.. seolah olah x merestui pemergian aku.... akhirnya teruntai kata dari bibir.. mak.. ayah.. maafkan wan.. akak.. abang.. wan budak jahat.. banyak wat salah kat korang.. aled, omar,ika,nabila.. maafkan poksu.. sebab berkasar suara dengan ibu korang.. aku masih mencari apa yang tidak lengkap dalam diriku ini... x cukup untuk aku berlari.. puas tempat aku pergi..... masih belum temui... akhirnya.. aku sayangkan mereka selama lamanya... hmm.. biasalah kita manusia.. kadang2 lupa untuk menghargai seseorang yang ada bersama kita.. tp bila kita berjauhan dan kehilangan dengan seseorg itu.. kita akan menangis dan akan merindui seseorang itu.... jadi, hargailah setiap apa yang di anugerahkan sebelum kita terlewat kembali untuk melihat.. menyentuh.. dan merasai saat bahagia kita... sebab kita xkn tahu siapa yang sebenar benarnya menyayangi diri kita ini... aku masih lagi mencari.........

    sungguh lama menunggu.. bila agaknya nak graduate.. aku dah biasa dah dengan repeat2 nie.. dah x heran... tp betullah orang cakap.. belajar kalau x merasai gagal mungkin terlalu sikit pengalaman.. yess!!! kegagalan itulah pengalaman!! menaikkan semangat aku untuk melawan balik kegagalan.. melawan balik dengan setiap repeater!! macam main game.. tp ini adalah realiti.. bukan ilusi,,... jatuh bukan bererti mati.. kalah bukan bererti mengalah.. xda bodoh.. xda pandai.. cuma malas dan rajin... hmm.. kadang2 terlewat bangun pagi.. kadang2 mengantuk di bilik kuliah... motor abis minyaklah.. itulah.. inilah... hmm.. sampai bila nk jadi macam ni..... jgnlah buat perangai lagi ridhuan.. awak tu dah semakin besar... hmm.. baiklah... aku bukan yang terbaik.. tapi aku akan cuba menjadi yang terbaik suatu hari nanti.. menjadi seorang jurutera... dan berjaya.... thanks untuk semua teman seperjuanganku.... aku bersyukur adanya kamu... aku dah x bangun lambat lagi.. minyak motor aku sentiasa full... dan aku x sunyi dengan kamu.. cuma satu belum aku buktikan.. final exam.. hmm...... rindunya kat kamu...XXD

2 comments:

  1. bgusla camni..ak pn ske tgk ang camni..nt lau ang jatuh, sy supot ea...n lau sy jatuh, ang sapot sy lek ea...tu la gne nye kwn kn...hee~

    ReplyDelete
  2. insya'allah... siapa yang kuat, akn membantu insan y lemah... bukan kuat tu bermaksud dari fizikal...:)

    ReplyDelete